Del 1
Beskrivelse
af virksomheden
Beskriv virksomheden
Virksomheden
hedder Primark og er en stor virksomhed der sælger tøj både børnetøj og
voksentøj, sko, undertøj, nattøj, smykker, tepper, sterinlys, tasker og mange
andre ting. Primark er en stor kæde som finde i mange andre lande.
Primark
er en rigtig billig kæde som sælger alt inden for beklædning. Butikkerne er
ekstrem store og de har et rigtig bredt udvalg inden for deres produktområde.
Kort historisk beskrivelse
Primarks
første butik blev åbnet i juni 1969 i byen Dublin i Irland, butikken hed
Penneys. I 1973 kom butikken til Storbritannien og de 10 efterfølgende år blev
der i alt åbnet 18 butikker i UK og 9 butikker i Irland. Derefter har den
udbredt sig til næsten hele verden.
Kilde:
http://www.primark.co.uk/about_us/company_history/
Virksomhedsform
Primark
er en detailhandler der sælger tøj, sko og mange andre former for beklædnings
genstande.
Antal ansatte
Primark har 300 ansatte i butikken Portsmouth
Branche/ produktområde
Primarks
produktområde er beklædningsgenstande i form af, sko, smykker og tøj til alle
aldre og alle køn, de har dog også en afdeling med boligtekstiler.
Størrelse
Primark
er en rigtig stor kæde med rigtig mange butikker i hele verden. Primark har
butikker i USA og Europa. Alle pirmark butikker er enorm stor i forhold til de
andre butikker som ligger omkring.
Oversigt over hvor primarks butikker er placeret.
Irland 38
Spanien 35
UK 161
Holland 4
Portugal 6
Tyskland 10
Belgien 1
Østrig 2
I alt: 257
Kilde:
http://www.primark.co.uk/about_us/company_history/
Beliggenhed
Primark
ligger i centrum af portsmouth på Commercial Road.
Kilde:
http://www.primark.co.uk/stores/#
Import/ Eksport
Primark importere fra deres egne pribrikker der ligger i Indien, Kina, Bangladesh og Vietnam, fordi det er der de får produceret deres produkter. Ellers bliver der ikke importeret eller eksporteret noget.
Vision/ Mission
De vil gerne være de billigste og måden de gør deres produkter så billige på, er ved ikke at have nogle mellemhandlere. De vil også gerne være de bedste inden for deres område, det bliver de ved, at følge moden og lytte til hvad kunderne har at sige.
kilde: Malle, Manager for sko-afdelingen, Primark i Portsmouth
Del 2
Forretningsmodellen
Del 2
Forretningsmodellen
Omverdensmodellen
Den afhængige omverden
Kunder
Primarks kunder er private folk. Det er kunder i alle aldre, da de har tøj og accessories der passer til alle alders grupper.
Mellemhandler
Primark har ingen mellemhandlere, og det er grunden til at deres tøj er billigere end deres konkurrenters.
Leverandører
Deres leverandører er firmaet T&T, hvor de har en lagerplads. Der er ingen mellemhandlere, og derfor ringer de direkte til T&T, når de skal bruge flere varer fra lageret.
Konkurrenter
Deres konkurrenter er Topshop, New Look og Next, fordi de også er med på moden og har de samme ting.
Kilde:Malle, Manager for sko-afdelingen, Primark i Portsmouth
Den uafhængige omverden
Demografiske forhold
Deres kunder vælger, at handler i Primark, fordi de gerne vil have et stort udvalg og nogle gode produkter til en billig pris. De kan lide, at der er orden i butikken og at der er en god service. Det er primært kunder med en lavere indkomst, der vælger at handle i Primark.
Politiske og lovgivningsmæssige forhold
De skal overholde reglerne inden for den etiske handelslov. De må kun importere varer i forbindelse med tøj og dermed ikke madvarer eller andre ting der ikke er relevant for forretningen.
Kulturelle forhold
Kommer senere
Interesseorganisationer
Primark er medlem af to interesse organisationer: New Life og Ethical Trading Initiative.
New Life er en genbrugs organisation, hvor Primark kan sende deres ødelagte varer ind, så de kan blive lavet om til noget andet, så en sko kan komme ud som en taske.
Ethical Trading Initiative er også en genbrugs organisation, men de genbruger pap og laver det om til papirsposer, det er dem man får når man køber noget i Primark.
Massemedier
Primark reklamere ikke for deres varer, det er også en af grundene til at deres varer er så billige.
Kilde: Malle, Manager for sko-afdelingen, Primark i Portsmouth
Teknologiske forhold
De bruger maskiner til masseproduktion fra tekstilindustrien.
Økonomiske forhold
I en økonomisk krise, kan Primark have fordele og ulemper. Deres fordele kunne være, at kunderne fra deres konkurrenter ville vælge Primark fordi de er billigere, og deres ulempe kunne være Primarks kunder, måske ville spare lidt.
Internt forhold
S (Styrker)
Billigt tøj
Fornyer deres udvalg
Følger moden
Mange ansatte
Orden i butikken
Stort udvalg af deres varer
Bred målgruppe
Ingen mellemhandlere
W (svagheder)
For mange ansatte
Stort udvalg gør butikken bliver rodet, fordi det hænger for tæt
Dårlig kvalitet
Hvis de hurtigt for udsolgt af en vare, tager det lang tid at få den hjem igen
Eksternt forhold
O (muligheder)
Har mange forskellige kunder
Billige produkter, som altid vil sælge også i krise tider
Gøre sig mere international
Øget bevidsthed omkring miljøet
T (trusler)
Mangel på reklame
Dårlig kvalitet
konkurrenter som H&M, deres butikker er meget ens
Internt forhold
S (Styrker)
Billigt tøj
Fornyer deres udvalg
Følger moden
Mange ansatte
Orden i butikken
Stort udvalg af deres varer
Bred målgruppe
Ingen mellemhandlere
W (svagheder)
For mange ansatte
Stort udvalg gør butikken bliver rodet, fordi det hænger for tæt
Dårlig kvalitet
Hvis de hurtigt for udsolgt af en vare, tager det lang tid at få den hjem igen
Eksternt forhold
O (muligheder)
Har mange forskellige kunder
Billige produkter, som altid vil sælge også i krise tider
Gøre sig mere international
Øget bevidsthed omkring miljøet
T (trusler)
Mangel på reklame
Dårlig kvalitet
konkurrenter som H&M, deres butikker er meget ens
Distributionsformer
Primark er en indirekte distribution, fordi de
har en producent, som levere direkte til detailhandlerne som sælger det til
konsumenten. Deres tøj bliver dyrere jo flere mellemhandlere der er. Primark
har ingen mellemhandlere og derfor er deres tøj billigere end andre butikkers
tøj.
Porters værdikæde
Support aktiviteter
Virksomhedens administrative opbygning
Virksomhedens opbygning ser således ud
Kvaliteten på produkterne bliver tjekket flere gange. Først bliver kvaliteten tjekket på hovedkontoret i Irland og derefter i selve butikken, hvor hver 10. kasse bliver tjekket.
Medarbejderudvikling
Primarks medarbejder bliver belønnet med månedens-, kvartalets- og åretsmedarbejder. De vinder et gavekort til Primark, men beløbet er forskelligt, alt efter hvilken pris det er. Medarbejderne bliver belønnet på opførsel overfor kunderne og godhed overfor medarbejderne. Hvis man gerne vil forfremmes, kan man tage nogle kurser, så medarbejder bestemmer selv hvor langt de vil i Primark. Primark tager også imod udvekslingsstudenter og næsten alle kan ansøge om et job i Primark.
Teknologisk udvikling
De bruger masseproduktion, som deres produktions metode.
Indkøb og forsyninger
De har deres egen leverandør, som er T&T, og køber derfor kun ind ved dem.
Primære aktiviteter
Indgående logistik
Primark modtager sine varer direkte fra deres leverandør, de har ingen mellemhandlere. Hvis en varer til retureneres, fordi den er ødelagt, kommer den hen til deres interesse organisation New Life, hvor den bliver omdannet til en ny vare. Primark planlægger selv, hvornår de vil have nye varer og hvor mange de vil have, og det sker direkte til leverandøren T&T.
Produktion
Primark bruger masseproduktions metoden. De har nogle buyers, som tager ned til produktionen og siger hvad de gerne vil have og hvor mange de vil have, og derefter bliver de lavet og leveret til Primarks leverandør T&T.
Udgående logistik
Deres leverandør T&T opbevarer de færdige produkter på deres lager og levere det til Primark, når de bestiller noget.
Salg og marketing
Primark har ingen reklamer, de bruger kunderne som deres "reklamer", fordi de ved at kunderne siger det til deres venner og det er den måde de holder deres butik kendt på. Hvis de skulle have reklamer, ville priserne ikke være så lave, og så ville Primark ikke have lige så stor succes, som de har nu. Primark reklamere kun i deres store butiksvinduer, hvor de har store billeder, hvor tøjet bliver vist på en professionel måde på deres dukker. De har også mange dukker inde i butikkerne, hvor tøjet også bliver vist frem.
Service
I Primark har de samme bytteservice, som i de fleste andre butikker, de returnere varerne inden for 28 dage, hvis de er i samme stand som ved køb. Primark prøver at være med hjælpsomme overfor kunderne, så hvis kunderne ønsker en rød sko, som de ikke har i Portsmouth, men de har den i Oxford, vil de bestille den hjem, så kunden ikke skal tage afsted efter den.
kilde: Malle, Manager for sko-afdelingen, Primark i Portsmouth
Den endelige forretnings-model
Værditilbud
Primarks værditilbud er tøj, undertøj og sko til primært alle aldre og størrelser. Derudover sælger de også tasker, smykker, boligtekstiler, få skønhedsprodukter og slik. Alt kommer fra det samme mærke, det er deres eget mærke, så det findes kun i Primarks butikker.
Nøgleaktiviteter
Primark butikken beskæftiger sig primært kun med salg, kundeservice og en lille del om udstillingen af produkterne.
Nøgleressourcer
Der skal være glade og positive ansatte, med en viden om hvordan man sælger og udstiller produkterne så de sælger godt. Der skal være penge, så der kan købes nye produkter, så butikken altid følger moden, der skal være plads til alle butikkens produkter.
Nøglepartnere
Primark har ansat nogle buyers, som tager sig af alt det praktiske omkring produkterne. De vælger hvad der skal laves, hvordan det skal se ud, hvilke materialer der skal bruges og hvor det skal laves. Når det er gjort, og produkterne er blevet godkendt på hovedkontoret, bliver de sat i produktion. Efter produktionen bliver de igen godkendt og kvalitet testet på hovedkontoret. Derefter bliver produkterne leveret til Primarks leverandør T&T, som er direkte leverandør til Primarks butikker. De opbevarer det lager, som ikke er kommet ud til butikkerne endnu.
Kundeforhold
Primarks forhold til kunderne er godt, fordi de har en god kundeservice. De har bytteservice indenfor 28 dage, og vil bestille varer hjem fra andre Primark butikker hvis en kunde mangler varen. Medarbejderne er flinke og hjælpsomme overfor kunderne, det er dog en svaghed, at der er så mange medarbejdere, der ikke laver noget, og står og snakker med hinanden i store gruppe, det gør at kunderne går videre uden den nødvendige hjælp.
Kanaler
Handler om 3 ting
1) Hvordan kommunikere virksomheden med sine kunder?
Der bliver kommunikeret via dereshjemmeside, over mail, men primært face to face i butikkerne, de har ikke en internetshop, så kunden skal møde op i butikken, for at handle.
2) Hvordan får virksomheden produktet bragt ud til kunden?
Kunderne tager selv produkterne med hjem fra butikken.
3) Hvordan sælges produktet til kunden?
Kunderne kan se de forskellige produkter på hjemmesiden, men skal købe dem i butikken.
Kundesegmenter
Primarks kundesegment er meget bredt, idet de beskæftiger sig med produkter til alle aldre og størrelser. Deres primære kunder er folk med en lidt lavere indkomst, da deres produkter er billigere end de fleste butikkers produkter. De har heller ikke de helt store størrelser, derfor vil den kundegruppe heller ikke være deres, men ellers kan alle bruge og passe deres produkter.
Omkostninger
Primark spare en masse omkostninger, idet det hele tiden er deres egne medarbejdere der foretager sig noget. Det vil sige at der ingen mellemled er, og det gør processen billigere. De har heller ingen reklamer, det gør at de ikke bruger penge på noget, de ikke ved om de får ind igen. Reklamer er tit den store port i et regnskab, fordi man ikke ved om man kan tjene pengene ind igen. Der skal også være løn til alle de ansatte.
Fortjeneste
Primark har ingen reklamer og mellemhandlere, det gør processen meget billig,derfor vil der komme en indtægt fra de værditilbud der bliver solgt.
DEL 3
MARKEDSFØRING
Beskriv det eksisterende markedsførings-materiale
Primark markedføre sig gennem deres udstillingsvinduer, deres hjemmeside, deres facebook side og gennem deres kunder. De bruger ikke penge på dyre reklamer eller blade og brochure, fordi de tror de vil miste en stor del af deres kunder på den måde. Idet deres produkter vil blive en del dyrere, hvis de brugte penge på reklamer, blade og brochure.
Deres vinduer er store og er ikke fyldt op til raden, der er god plads mellem varerne, det gør at de viser overskud. I vinduerne viser de deres priser, som også er en god ting, idet deres produkter er meget billige. De har også meget farvestrålende billeder i vinduerne, som fanger kundernes opmærksomhed.
På deres hjemmeside kan man se de fleste af deres varer, men man skal ind i butikken for at købe dem. På deres facebook side reklamere de med deres nye kollektioner, og deres mest solgte produkter.
Jeg har valgt at lave AIDA modellen over primarks vindues reklame.
Attention: Når man kommer gående på gaden vil jeg sige at selve primarks butik er den der fanger min opmærksomhed for den er stor meget støre end andre butikker, deres vinduer er rigtig store, men syntes ikke deres udstilling skriger kom ind fordi det ikke er noget specielt de har i deres vinduer, det er det sammen som alle andre tøj butikker.
Interest: Det er fanger ens interesse, er priskiltende i vinduerne. Men for at opdage dem skal man helt tæt på. Grunden til prisskiltende fanger ens interesse er fordi priserne er meget lave.
Desire: Det er priserne på produkterne der får mig til at gå i action.
Action: Jeg går ind i butikken fordi priserne er så lave.
Udled hvilke parametre produktet markedføres på
Primark markedsføre deres produker på pagmeterne at det skal være billigt så alle har råd til deres tøj, men deres produkter skal samtid følge moden og være nye. Grunden til de kan gøre deres tøj så billigt er at deres produkter ikke markedsføres.
Hvordan kunne markedsføringen af det samme produkt/ koncept se ud i Danmark.
Primark er en rigtig stor kæde og der er over 200 butikker i hele verden og de køre alle den samme markedsføring af produkterne. Pirmark har ingen reklame alle ingen internet shop fordi det vil koste penge og meningen er nemlig at holde prisen på varende nede. Jeg tror at samme måde ville fungere i Danmark for hvis de kan i resten af verden kan det også fungere i Danmark.
Del 4
Markedsføringspotentiale
Vurder hvordan og hvilke omfang markedsføringen er til stede i produkterne.
Da Primark ikke rigtig bruger noget markedsføring andet end det der i vinduet og på deres hjemme side. Så derfor vurdere jeg at deres markedsføring ikke er til stede.
Vurder og beskriv hvordan markedsføringen påvirker produktet. Hvordan ville produktet være, hvis det ikke skulle markedsføres.
Da der ikke er nogen markedsføring i Primark kan den ikke have nogen påvirkning på produktet. Hvis produkterne ikke skulle markedsføres ville det være som det er lige nu for de bliver ikke markedsført, og det gær at produkterne er billige.
Skitser ideer til hvordan produktet kunne forbedres i forhold til markedsføringen.
Da der ikke er nogen markedsføring i Primark er det lidt svært at skulle skitsere hvordan et produkt skulle kunne forbedres i forhold til markedsføringen. Men hvis primark skulle forbedre noget ved deres produkter skulle der være kvalitet. Men da primarks mission/ vision er at have billige vare kan de ikke producere produkterne i bedre kvalietet for det ville gøre produkterne dyre og derfor gå i mod deres koncept for hele kæden.
Vurder og beskriv hvordan markedsføringen påvirker produktet. Hvordan ville produktet være, hvis det ikke skulle markedsføres.
Da der ikke er nogen markedsføring i Primark kan den ikke have nogen påvirkning på produktet. Hvis produkterne ikke skulle markedsføres ville det være som det er lige nu for de bliver ikke markedsført, og det gær at produkterne er billige.
Skitser ideer til hvordan produktet kunne forbedres i forhold til markedsføringen.
Da der ikke er nogen markedsføring i Primark er det lidt svært at skulle skitsere hvordan et produkt skulle kunne forbedres i forhold til markedsføringen. Men hvis primark skulle forbedre noget ved deres produkter skulle der være kvalitet. Men da primarks mission/ vision er at have billige vare kan de ikke producere produkterne i bedre kvalietet for det ville gøre produkterne dyre og derfor gå i mod deres koncept for hele kæden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar